Beställningsvillkor

Personuppgifter

För att handla på www.kaffelunden.se måste du ha fyllt 18 år.
De uppgifter som lagras i vårt kundregister har ingen obehörig tillgång till och uppgifterna lämnas inte ut till andra företag.

Priser

Priser på sidan anges inklusive moms.

Alla beställningar på över 499 kr är fraktfria. För beställningar under 499 kr tillkommer en frakt- och hanteringsavgift på 39 kr (inkl moms).
Fraktpriserna gäller för leverans inom Sverige.

Rabattkoder

Om du har en rabattkod löser du in den genom att gå till "Visa varukorgen" och fylla i koden där. Ikonen för Varukorgen hittar du uppe till höger på sidan bredvid symbolen med kundvagnen. Kontollera när du kommer till kassan att rabatten har dragits från totalsumman innan du genomför betalningen. Du kan ej kombinera flera erbjudanden eller rabatter.

Presentkort

Du kan köpa presentkort hos oss som kan användas vid köp i webbshopen. Observera att vi ej tillåter fakturabetalning vid köp av presentkort utan enbart förskottsbetalning med kort eller via Swish alternativt betalning till vårt bankgiro. 
Presentkort är giltigt 1 år från inköpsdatum och kan ej växlas in mot kontanter.

Presentkort som är köpta i webbshopen kan användas som betalning vid ett annat köp. Lös in presentkortet genom att ange koden i Varukorgen innan du klickar dig vidare till Kassan.

Frakt- & Leveransvillkor

Dina varor skickas normalt från vårt lager inom 1-3 vardagar från det att din betalning har inkommit till oss. (Undantag vid köp med faktura - läs mer under Betalning nedan.) Oftast, och i den mån vi kan, packar och skickar vi dina varar samma dag eller dagen efter det att du lagt din beställning. 

När du har bekräftat din order får du en automatisk orderbekräftelse till din mail. Om du inte får någon bekräftelse kan du börja med att kika så att mailet inte har hamnat bland dina skräpmail/spam. Om inte, är det viktigt att du hör av dig till oss så att vi kan undersöka felet och fortsättningsvis kan komma i kontakt med dig.

Vi garanterar inte att leverans sker innan en specifik dag och reserverar oss för förseningar och slutförsäljning. Om vi inte kan skicka dina varor inom fem arbetsdagar meddelar vi dig per mail. Har du bråttom med att få dina varor eller vill veta säkert att en produkt finns i lager rekommenderar vi att du kontaktar oss för närmare information så hjälper vi dig så gott vi kan.

Din försändelse skickas normalt med DHL och du hämtar ditt paket på närmaste utlämningsställe - Service Point-ombud. När paketet har skickats från oss får du ett mail med sändningsnummer så att du själv kan följa din försändelse. När paketet har ankommit till utlämingsstället får du en avisering om detta. Om du har uppgett ett mobilnummer när du gjorde beställningen skickas aviseringen som sms. Om du inte har uppgett ett mobilnummer får du avisering per mail. Var noggran när du uppger dina kontaktuppgifter. Vi ansvarar ej för problem som uppstår p.g.a. felaktigt angivna mail-, telefon-, eller adressuppgifter.

Mindre/lättare försändelser skickar vi ibland som brev eller paket med Posten. I dessa fall får du försändelsen direkt i brevlådan alternativt en avi från Posten med angivet upphämtningsställe/postombud. 

Kontakta oss om du vill veta om ditt paket skickas med DHL eller Posten. Det är också viktigt att du kontaktar oss innan du gör din beställning, alternativt skriver till oss i kommentarsfältet i "Kassan" i samband med beställningen, om du önskar att DHL levererar till ett specifikt utlämningsställe. I sådant fall kan vi ordna detta manuellt, annars bestäms detta automatiskt i DHL:s system, baserat på ditt postnummer, och en avgift debiteras dig för att skicka vidare försändelsen till ett annat utlämningsställe. 

Om du inte hämtar ut paketet hos Service Point- eller Postombudet inom 14 dagar så skickas den automatiskt i retur till oss. För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt och expeditionsavgift samt eventuell ny fraktavgift för att skicka ditt paket en gång till.

Om vi inte kan leverera en produkt som du har beställt får du pengarna tillbaka.

Hämta din beställning i Kaffelundens butik i Göteborg

Du kan välja att hämta din beställning i butiken på Danska vägen 91 i Göteborg. Detta alternativ väljer du under Leveransmetod när du kommit till kassan. Ingen frakt tillkommer för detta alternativ. Du slutför och betalar din beställning som vanligt genom att följa stegen i kassan och när den är klar att hämta meddelar vi dig per mail. Du ska ha med din legitimation när du hämtar ut varorna. Om någon annan än beställaren hämtar varorna ska denna kunna uppvisa både sin egen och beställarens legitimation. Du kan hämta beställningen när som helst under butikens öppettider.

Att skicka Telegram

Telegrammet skickas fraktfritt som ett brev med Posten. Om du ska skicka till en annan mottagare än dig själv uppger du dennes namn och adress under "Leveransadress" när du kommer till kassan. (Observera att du kan inte välja att betala mot faktura när du väljer en annan mottagare än dig själv.)

Om du handlar fler produkter i samma order packas Telegrammet ner med övriga varor och våra vanliga frakt - och leveransvillkor gäller då för hela ordern (se ovan). En orderbekräftelse skickas till den mailadress du har uppgett vid beställning. 

Om du vill skicka med en hälsning i Telegrammet skriver vi den för hand i kortet (max 5 raders text). Du fyller i din hälsning i textrutan invid produkten. Vi skriver din text så som du skriver den, så var noggrann att stavning och annat blir rätt. 
För att skicka Telegram till flera olika mottagre lägger du en order per Telegram. Då har du möjlighet att fylla i olika adresser (mottagare) för varje beställning. 

Telegrammet skickas med 1:a-klassbrev från oss inom 1-2 arbetsdagar. Vi kan ej garantera att brevet kommer fram innan en viss dag då delar av leveransen ligger utanför vår kontroll.

Betalning

I Kassan kan du välja mellan "Kortbetalning", "Bankgiro eller Swish" och "Faktura". Vid fakturaköp tillkommer en avgift på 29 kr, övriga betalningsalternativ är kostnadsfria.

När du väljer Kortbetalning öppnas en sida som administreras av vår betalväxel Certitrade. Där fyller du i dina kortavgifter och slutför betalningen.

Vid Bankgiroinbetalning sätter du in totalsumman direkt till vårt bankgironummer via din bank eller internetbank. Du får intruktioner och de uppgifter du behöver i Kassan efter att du har valt betalningsmetod. Du får även betalningsanvisningar i orderbekräftelse till din mail. Observera att vi inte skickar din beställning förän betalningen är oss tillhanda. Om du har valt alternativet "Hämta i butik" hanterar vi din beställning först när betalningen har inkommit till oss. Det kan dröja 1-2 bankdagar innan betalningen registreras på Kaffelundens bankgiro.

För betalning med Swish behöver du installera appen på din mobil. Swish är ett snabbare alternativ än bankgiroinbetalning eftersom din betalning registreras omgående hos oss. Du får de uppgifter du behöver i sista steget i Kassan när du beställer samt i orderbekräftelsen som kommer per mail när du bekräftat ordern. Här kan du läsa mer om Swish och hur det fungerar. Du kan också kontakta din bank för mer info. 

När du väljer alternativet Faktura administreras detta av vår samarbetspartner Billmate, läs mer här nedan.
Observera att leveransadressen måste vara din egen folkbokföringsadress eller ditt företags registrerade adress. Du fyller i ditt personnummer eller organisationsnummer och adressen hämtas automatiskt. 

Köpvillkor Billmate Faktura:

Handla nu - betala först efter leverans!

När du betalar via faktura administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor Fakturan skickas via e-post.

Detta erbjuder vi dig:
- Få alltid hem varan innan du betalar
- 14 dagars betalningstid
- Du behöver aldrig lämna ut känslig information
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
- Tillgång till dina fakturor via billmate online
- Möjlighet till delbetalning

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt.
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

Bilder & produktinformation

Vi är måna om att du ska få den information du behöver om produkterna i webbutiken och försöker på bästa sätt att beskriva produktegenskaperna i text och bild. Trots detta kan nyansskillnader i tryck, färg, struktur etc förekomma. Vi vill uppmärksamma dig på att t.ex. nyanser och färger kan ge ett annat intryck på bild än i verkligheten, och ibland kan skilja sig något från produkt till produkt. Exempelvis kan glaseringen på en tekanna variera något från kanna till kanna.

Om du har frågor om en produkt är du välkommen att höra av dig till oss så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan.

Retur och ångerrätt

Vi följer Distans- och Hemförsäljningslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt på ditt köp. Om du ångrar dig när du handlat via vår webbshop får du själv betala returfrakten. Produkten som du returnerar ska vara oanvänd, i nyskick och i försluten i orginalförpackning så som du fick den levererad.
Om du vill byta din vara mot en annan produkt skickar vi denna när vi emottagit ursprungsvaran i felfritt skick samt kosnad för ny frakt, samt ev. mellanskillnad för ny produkt, är betald till oss. 
Ånger- och bytesrätten gäller ej livsmedel.

Raturer skickas till:
Kaffelunden
Danska vägen 91
416 59 Göteborg

Meddela alltid oss om du avser skicka tillbaka en vara. Glöm inte att bifoga namn- och kontaktuppgifter med paketet så att vi kan spåra vem returen kommer från.

Reklamation & skador

Vi garanterar att varan/varorna är i oskadat skick när de lämnar vårt lager. Om något skulle hända varan under transporten innan de nått dig är Kaffelunden betalningsansvariga. Vårt ansvar är att se till att dina varor når dig i samma skick som de var när vi sände dem. Om däremot varan kommer bort eller går sönder då du återsänder en vara till oss är du som kund betalningsansvarig. Vi ansvarar ej för fel som uppstår p.g.a. kundens handhavande.

Om du fått fel vara eller antal är vi angelägna om att du kontaktar oss på info@kaffelunden.se så snart som möjligt så vi kan rätta till felet. Vi ersätter med rätt vara eller antal och står givetvis för den nya frakten samt för returfrakten när du skickar tillbaka den felaktiga varan, i originalförpackning och med kvittot. Skulle den rätta varan vara slut får du pengarna tillbaka.

Force Majeure

Vi ansvarar inte för extraordinära och oförutsedda händelser utom vår kontroll, såsom naturkatastrof, krig, strejk, myndighetsbeslut eller annat som påverkar leveransen.

Kontakt, frågor & klagomål

Vi är angelägna om att du kontaktar oss om du har några frågor, klagomål eller annat du vill meddela oss.
Du kan ringa eller maila till oss så ska vi försöka hjälpa dig så snart som möjligt. 
Våra kontaktuppgifter hittar du här.

Om Kaffelunden

Butik och lager:
Danska vägen 91
416 59 Göteborg
Tel: 031-194 190
email: info@kaffelunden.se

Org. nr: 520613-8959

Powered by Opencart
Opencart theme designed by KulerThemes.com