BESTÄLLNINGSVILLKOR

Välkommen till Kaffelundens webbutik 

Vad roligt att du har hittat till oss! Vi hoppas att du ska bli nöjd när du handlar här och vi finns till din hjälp om du har några frågor. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan. 

Väl mött! /Kaffelunden 



1. Personuppgifter 

För att handla på www.kaffelunden.se måste du ha fyllt 18 år. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy. 


2. Priser 

Priser på sidan anges inklusive moms. 

Priserna i webbshopen kan skilja sig från priserna i vår fysiska butik i Göteborg. 

2.1 Fraktpriser och avgifter 

Privatpersoner 

Alla beställningar på över 499 kr är fraktfria. För beställningar under 499 kr tillkommer en frakt- och hanteringsavgift på 49 kr (inkl moms). Fraktpriserna gäller för leverans inom Sverige med våra ordinarie leveransalternativ till utlämningsställe. 

Företag 

Företag kan välja företagsleverans direkt till adressen. Vi skickar detta med DHL Paket som levererar på vardagar mellan kl 7-17. Om mottagaren inte är på plats för att ta emot leveransen kan paketet hämtas på terminal alternativt köras ut igen mot en avgift på 95 kr (inkl. moms). Vi förbehåller oss rätten att debitera dig som kund för ovan nämnda avgift. 

Övriga avgifter 

Var noggran när du uppger dina kontaktuppgifter. Vi ansvarar ej för problem och kostnader som uppstår p.g.a. felaktigt angivna mail-, telefon-, eller adressuppgifter.  

Paket som ej hämtats ut hos ombudet medför en extra avgift plus en returfrakt. 

I dessa ovan nämnda fall förbehåller vi oss rätten att debitera dig som kund de avgifter som åläggs oss av transportören. 

Prisexempel1: DHL och Postnord tar ut en avgift för alla typer av ändringar i en försändelse så som t.ex. leverans till annat ombud eller ändring av telefonnummer. Priserna kan variera med storlek och vikt på paketet. DHL tar i skrivande stund ut fr. 195 kr per försändelse. 

Prisexempel2: Returfrakt plus avgift för ej uthämtat paket kan kosta fr. 150 kr per försändelse beroende på storlek och vikt.  


3. Leverans 

När du har bekräftat din order får du en automatisk orderbekräftelse till din mail. Om du inte får någon bekräftelse kan du börja med att kika så att mailet inte har hamnat bland dina skräpmail/spam. Om inte, är det viktigt att du hör av dig till oss så att vi kan undersöka felet och fortsättningsvis kan komma i kontakt med dig. 

3.1 Leveranstid  

Dina varor skickas normalt från vårt lager inom 1-3 vardagar från det att din beställning är bekräftad. Oftast, och i den mån vi kan, packar och skickar vi dina varar samma dag eller dagen efter det att du lagt din beställning. 

Om vi inte kan skicka dina varor inom tre arbetsdagar meddelar vi dig per mail.  

Vi garanterar inte att leverans sker innan en specifik dag och reserverar oss för förseningar och slutförsäljning. 

Har du bråttom med att få dina varor eller vill veta säkert att en produkt finns i lager rekommenderar vi att du kontaktar oss för närmare information så hjälper vi dig så gott vi kan. 

3.2 Hämta i butik 

Du kan välja att hämta din beställning i butiken på Danska vägen 91 i Göteborg. Detta alternativ väljer du under Leveransmetod när du kommit till kassan.  

Ingen frakt tillkommer för detta alternativ.  

Du slutför och betalar din beställning som vanligt genom att följa stegen i kassan och när den är klar att hämta meddelar vi dig per mail.  

Du ska ha med din legitimation när du hämtar ut varorna. Om någon annan än beställaren hämtar varorna ska denna kunna uppvisa både sin egen och beställarens legitimation.  

Du kan hämta beställningen när som helst under butikens öppettider. Din beställning måste hämtas inom 14 dagar från att du får meddelande om att den är klar att hämta. 

3.3 Leveransvillkor 

Din försändelse skickas normalt med DHL Servicepoint och du hämtar ditt paket på ett utlämningsställe - Service Point-ombud.  

När paketet har skickats från oss får du ett mail med sändningsnummer så att du själv kan följa din försändelse. När försändelsen sedan har ankommit till utlämingsstället får du en avisering om detta.  

Om du har uppgett ett mobilnummer när du gjorde beställningen skickas aviseringen som sms. Om du inte har uppgett ett mobilnummer får du avisering per mail. 

I vissa fall, t.ex. när det gäller mindre/lättare försändelser, skickar vi din beställning som brev alternativt paket med Postnord. I dessa fall får du försändelsen direkt i brevlådan alternativt en avi från Posten med angivet upphämtningsställe/postombud.  

Kontakta oss om du vill veta om ditt paket skickas med DHL eller Posten. Det är också viktigt att du kontaktar oss innan du gör din beställning, alternativt skriver till oss i kommentarsfältet i "Kassan" i samband med beställningen, om du önskar att DHL levererar till ett specifikt utlämningsställe.  I de flesta fall kan vi ordna detta manuellt, annars bestäms detta automatiskt i DHL:s system, baserat på ditt postnummer, och en avgift debiteras dig för att skicka vidare försändelsen till ett annat utlämningsställe (se punkt 2.1). 

Här kan du söka på ombud: https://www.dhlpaket.se/sv/privatkund.html 

Om du inte hämtar ut paketet hos Service Point- eller Postombudet inom 14 dagar så skickas den automatiskt i retur till oss. För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt och expeditionsavgift samt eventuell ny fraktavgift för att skicka ditt paket en gång till. Observera att returfrakten kan vara högre än våra ordinarie fraktpriser (se punkt 2.1). 

Om vi inte kan leverera en produkt som du har beställt får du pengarna tillbaka.  

 

4. Rabattkoder 

Om du har en rabattkod löser du in den genom att gå till "Visa varukorgen" och fylla i koden där. Ikonen för Varukorgen hittar du uppe till höger på sidan bredvid symbolen med kundvagnen. Kontollera när du kommer till kassan att rabatten har dragits från totalsumman innan du genomför betalningen.  

Du kan ej kombinera flera erbjudanden eller rabatter. 


5. Presentkort 

Du kan köpa presentkort hos oss som kan användas vid köp i webbshopen.  Presentkort är giltigt 1 år från inköpsdatum och kan ej växlas in mot kontanter. 

Presentkort som är köpta i webbshopen kan användas som betalning vid ett annat köp. Lös in presentkortet genom att ange koden i Varukorgen innan du klickar dig vidare till Kassan. 


6. Betalning 

Vi samarbetar med Svea Ekonomi AB. Har du några frågor angående betalning så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. 

Vi hänvisar till de fullständiga betalningsvillkoren här:

http://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_Villkor_201805.pdf

 

7. Bilder & produktinformation 

Vi är måna om att du ska få den information du behöver om produkterna i webbutiken och försöker på bästa sätt att beskriva produktegenskaperna i text och bild. 

Trots detta kan nyansskillnader i tryck, färg, struktur etc förekomma. Vi vill uppmärksamma dig på att t.ex. nyanser och färger kan ge ett annat intryck på bild än i verkligheten, och ibland kan skilja sig något från produkt till produkt. Exempelvis kan glaseringen på en tekanna variera något från kanna till kanna. Upplevelsen av färg och nyans kan också skilja sig från olika skärmar och beroende på vilken enhet du använder.  

Om du har frågor om en produkt är du välkommen att höra av dig till oss så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan. 


8. Retur- och ångerrätt 

Vi följer Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) som ger dig 14 dagars ångerrätt på ditt köp.  

Om du ångrar dig när du har handlat via vår webbshop betalar du som kund returfrakten. Du väljer själv hur du vill skicka tillbaka varan. 

Produkten som du returnerar ska vara oanvänd, i nyskick och i försluten i orginalförpackning så som du fick den levererad. 

Om du vill byta din vara mot en annan produkt skickar vi denna när vi emottagit ursprungsvaran i felfritt skick samt ny fraktavgift, samt ev. mellanskillnad för ny produkt, är betald till oss.  Ånger- och bytesrätten gäller ej livsmedel. 

Returer skickas till:
Kaffelunden
Danska vägen 91
416 59 Göteborg 

Meddela alltid oss om du avser skicka tillbaka en vara/ångra ditt köp. Detta gäller även om du har valt att hämta din beställning i vår butik. Det räcker alltså inte att bara låta bli att hämta paketet hos oss/utlämningsstället, det kommer att medföra kostander för dig (se punkt 2.1).  

Glöm inte att bifoga namn- och kontaktuppgifter med paketet så att vi kan spåra vem returen kommer från. 


9. Reklamation & skador 

Vi garanterar att varan/varorna är i oskadat skick när de lämnar vårt lager. Om något skulle hända varan under transporten innan de nått dig är Kaffelunden betalningsansvariga. Vårt ansvar är att se till att dina varor når dig i samma skick som de var när vi sände dem.  

Om däremot varan kommer bort eller går sönder då du återsänder en vara till oss är du som kund betalningsansvarig. Vi ansvarar ej för fel som uppstår p.g.a. kundens handhavande. 

Om du har fått fel vara, en defekt vara eller om något annat har hänt med din beställning är vi angelägna om att du kontaktar oss på info@kaffelunden.se så snart som möjligt så vi kan rätta till felet.  Vi ersätter om möjligt felaktig vara till en ny vara och står givetvis för den nya frakten samt för returfrakten när du skickar tillbaka den felaktiga varan, i originalförpackning och med kvittot.  

Skulle vi inte kunna leverera en ny vara (p.g.a. exemeplvis slutförsäljning) får du pengarna tillbaka. 


10. Force Majeure 

Vi ansvarar inte för extraordinära och oförutsedda händelser utom vår kontroll, såsom naturkatastrof, krig, strejk, myndighetsbeslut eller annat som påverkar leveransen. 


11. Kontakt, frågor, feedback & klagomål 

Vi är angelägna om att du kontaktar oss om du har några frågor, klagomål eller annat du vill meddela oss. Du kan ringa eller maila till oss så ska vi försöka hjälpa dig så snart som möjligt.  Våra kontaktuppgifter hittar du här. 



Om Kaffelunden 

Butik och lager:
Danska vägen 91
416 59 Göteborg

Tel: 031-194 190
email: info@kaffelunden.se 

Org. nr: 520613-8959